هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

شما اینجا هستید: خانه » مشاهیر ایران » حسین خلعتبری »
۱۳۹۹ شنبه ۱۵ شهريور

او در سال ۱۳۲۸ در منطقه بصل کوه شهرستان رامسر به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۱ به دلیل علاقه زیادی که به خلبانی داشت وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد. بعد از پشت سر گذاشتن دوره مقدماتی پرواز برای گذراندن دوره پیشرفته به کشور آمریکا رفت و در آنجا با توجه به استعداد خوبی که در یادگیری و هدایت هواپیما داشت به عنوان دانشجوی ممتاز و خلبان ماهر در شلیک موشک " ماوریک" شناخته شد. او سپس با دریافت گواهی نامه خلبانی هواپیمای "اف – ۴" به ایران بازگشت و با شروع جنگ تحمیلی به عنوان یکی از خلبانان و فرماندهان موفق و متخصص در پایگاه ششم شکاری بوشهر به مقابله با دشمن متجاوز شتافت.

مشاهیر ایران زمین قبولی در کنکور

در یک تعریف ابتکار عمل و خلاقیت و در قالب نظامی آن نبوغ نظامی به عنوان کنجکاوی و اشتیاق به کشف و آزمایش کردن، ارائه پاسخ های نوین به موقعیت های پیش رو، حساسیت به مسائل و توجه به رفتار خلاق تعریف شده است. با توجه به این تعریف اقدام شهید خلعتبری در ماجرای زیر نمونه کاملی از نبوغ نظامی و ابتکار عمل اوست.

قابل توجه هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر و هنرجویان هنرستان رشته حسابداری با معرفی یکی از مشاهیر ایران زمین با شما هستیم.

در روز هفتم آذر سال ۱۳۵۹ که عملیات پیروزمندانه مروارید به وسیله دلیرمردان نیروی هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد و اسکله های "البکر" و "الامیه" عراق به کلی منهدم شد در قسمتی از این عملیات ناوچه های اوزای عراقی برای در امان ماندن از حمله خلبانان نیروی هوایی ارتش، در کنار کشتی های تجاری پنهان می شوند. در این هنگام شهید خلعتبری که بالای سر ناوچه های مذکور قرار داشت از حمله به آنان خودداری می کند و با بررسی اوضاع متوجه می شود که یکی از ناوچه ها به آرامی از کنار کشتی تجاری جدا شده و به سمت دهانه خور در حال حرکت است. شهید خلعتبری هم بی درنگ با شلیک یک فروند موشک ماوریک ناوچه اوزای عراقی را به قعر آب های خلیج فارس می فرستد. در اینجا شهید خلعتبری با توجه به هوش و ذکاوت خود از حمله به ناوچه اوزای عراقی – در حالی که در کنار کشتی تجاری پناه گرفته بود – خودداری می کند و به این ترتیب بهانه به دست کشور های مغرض آن زمان که می خواستند ایران را محکوم به حمله به کشتی های تجاری کنند، نمی دهد. در پایان همین عملیات است که همرزمان شهید خلعتبری به او لقب " حسین ماوریک" و شکارچی ناو های اوزا می دهند.

از دیگر مشخصه های نبوغ نظامی یک فرمانده، بررسی موقعیت و ظرفیت جنگ و اتخاذ تصمیم مناسب است. به عبارت دیگر ابتکار عمل و نبوغ نظامی فرمانده با شرایط یکان در حالت آفند و پدافند، عقب نشینی و پیشروی، محاصره و. به طور نمایان تری جلوه گر می شود؛ زیرا این شرایط تعیین کننده هر گونه تصمیم برای هر یکان هستند. چه بسا که یک فرمانده با اتخاذ یک تصمیم مناسب شرایط دشوار و بسیار سخت را برای یکان به مناسب ترین شرایط تبدیل کرده است.

در ابتدای دوران جنگ تحمیلی رژیم عراق علیه کشورمان که دادگاه ها و جلسات ظاهری مختلفی به وسیله سازمان های بین المللی برای خاتمه دادن به جنگ ایران و عراق تشکیل می شد شهید خلعتبری به عنوان نماینده ویژه ایران در دادگاه بین المللی لاهه حضور می باید تا در برابر دولتمردان غربی و عربی، از حقوق کشورمان دفاع کند. او در آنجا با ابتکار عمل و نبوغ نظامی خود از حقوق ایران دفاع کرده و حقانیت ایران را ثابت می کند و در ادامه با وجود اینکه مدت مأموریت او در دادگاه لاهه دو ماه بود همه وعده ها و برنامه های سران کشور های آمریکا و انگلیس را سرگرمی و وقت تلف کردن می داند و ادامه امور را به کاردار ایران در سوییس سپرده و پس از ۱۵ روز به ایران باز می گردد. وی در پاسخ به این سوال که چرا تا پایان مأموریت در آنجا نمانده است، می گوید:" نمی توانم شب ها و روز ها را در سوییس با آرامش طی کنم در حالی که جنگنده های دشمن آرامش را از هموطنانم گرفته اند. " شهید خلعتبری پس از بازگشت پرواز های جنگی خود را از سر می گیرد و با توجه به مهارت خود در بیشتر عملیات ها به عنوان فرمانده دسته پروازی به دفاع از میهن خود می پردازد. در اینجا نیز شهید خلعتبری با نبوغ نظامی و ابتکار عمل خود و بررسی موقعیت و ظرفیت جنگ، در ابتدا به عنوان نماینده کشورمان به دفاع از حقوق ایران در مجامع بین المللی می پردازد و سپس با مشاهده جو حاکم در آن مجمع و وضعیت جبهه های جنگ به ایران بازگشته و به دفاع در مقابل دشمن مشغول می شود. سرانجام با فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروز ۱۳۶۴ او در پایگاه می ماند و به زادگاهش نمی رود و در جواب دوستانش هم که می گویند چرا به دیدن خانواده نمی روی، می گوید: در این شرایط بحرانی که مردم هر لحظه به کمک ما نیاز دارند وجدانم اجازه نمی دهد که این مردم را تنها بگذارم.

روز یکم فروردین ماه سال ۱۳۶۴، خلعتبری و ستوان محمد زاده به عنوان شیفت آلرت پایگاه سوم شکاری همدان بودند که ناگهان صدای آژیر بلند می شود و در پایگاه اعلام " اسکرامبل" یا حالت آماده باش می شود. شهید خلعتبری به همراه کمک خود ستوان "عیسی محمدزاده نوعروس محله" با یک فروند هواپیمای "فانتوم دی" با رمز "سلیمان ۳۱" برای مقابله با هواپیما های دشمن به پرواز در می آید. او در کردستان در منطقه سقز با دو فروند میگ ۲۳ و یک فروند میگ ۲۵ عراقی درگیر می شود. خیلی سریع به سمت یکی از هواپیما ها گردش کرده و به پرواز ادامه می دهد و در ارتفاع ۳۵ هزار پایی یکی از میگ های ۲۳ را مورد هدف قرار می دهد که پس از برخورد موشک میگ منهدم می شود. در همین حین از ایستگاه های رادار زمینی مرزی به خلعتبری اطلاع می دهند که یک فروند میگ ۲۵ پی دی در تعقیب آنهاست. در این نبرد نابرابر میگ ۲۵ اقدام به شلیک یک فروند موشک "آر-۴۰ "می کند که موشک با فانتوم برخورد می کند. ستوان محمد زاده موفق می شود اجکت کند و به سختی دست راستش آسیب می بیند و به وسیله نیرو های امداد و نجات نیروی هوایی نجات پیدا می کند؛ ولی خلبان خلعتبری فرصت اجکت پیدا نمی کند و بدین شکل قهرمان جنگ های دریایی برای همیشه خاموش می شود و به معراج ابدی می رود.

بدن قطعه قطعه شده این شهید به عنوان سند افتخار برای همیشه در ذهن این ملت بیدار ثبت شد و پیکر مطهرش در میان اندوه انبوه بی شماری از مردم تشییع شد. بر اساس وصیت خودش در گلزار چهل شهیدان رامسر به خاک سپرده شد تا آنگونه که می خواست روحش نیز پاسدار مرز و بوم وطن اسلامی مان باشد.

هنرستان کمال دانش در رشته کامپیوتر و رشته حسابداری با بهترین کادر تدریس هر ساله رتبه قابل قبولی در کنکور را دارد.

در هنگام حیات و تا مدتی بعد از شهادت او در مجله های نظامی آمریکا بار ها از شهید خلعتبری به عنوان یک نابغه جنگی و خلبان توانمند در هدایت هواپیمای "اف -۴" در پرواز ها و مانور های حساس نظامی و عملیاتی نام برده می شد؛ همچنین نام او به عنوان یکی از شاگردان موفق و ممتاز دانشگاه "شپارد و تگزاس" در فراگیری علوم خلبانی "اف – ۴" در دوران آموزش و در مصاحبه ها و گفتگو های اساتید این دانشگاه برده شده است.

در سال ۲۰۰۶، یکی از مجلات نظامی آمریکا ویژه نامه ای در مورد مهارت های پروازی و ابتکار عمل ها و خلاقیت های شهید خلعتبری منتشر کرد که بعد از شهادتش وقتی وصیت نامه اش قرائت شد غیرت و دلاوری اش دوباره بر همگان ثابت شد. در این هنگام تمامی حاضرین متوجه این موضوع شدند که ایران یکی از غیرتمندترین فرزندانش را از دست داده است. در قسمتی از وصیت نامه این شهید بزرگوار مطلبی آمده که همه وجود و مرام و مردانگی خلعتبری در آن متبلور است:" اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد آن را با خونم در خاک وطنم می شویم و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم".

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

           اما چگونه؟​ اندکی دقت در تمام هنرهای ایرانی نشان دهنده این موضوع است که هنر درمانی تنها به چند رشته هنری محدود نمی شود و شاید بسیاری از هنرها امکان درمان بیماری های روحی و روانی را برای بیماران فراهم کنند.
           والدین نباید در تربیت کودک خود نگران حرف مردم باشند. قربانی کردن فرزندتان بخاطر دیگران، شخصیت و آینده کودک شما را تخریب می کند. برای داشتن کودکی مستقل و قدرتمند در آینده باید از همین امروز دست به کار شوید زیرا نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد.
           داشتن شجاعت برای هر فردی مهم و حائز اهمیت است و اغلب والدین علاقه مند هستند که کودکی شجاع و جسور داشته باشند، روش های مناسبی برای تربیت کودک شجاع وجود دارد.
           ما آدما خیلی وقتا به این فکر می‌کنیم که چه کاری انجام بدیم تا حال آدم‌های دیگه رو بهتر کنیم و اثرات مثبت کار نیکمون رو توی زندگی خودمون هم احساس کنیم.
           وودی آلن یکی از بهترین نویسندگان و کارگردانان آثار طنز در زمانه معاصر است. او با فیلم ها و نمایشنامه های خود برنده جوایز معتبر مختلفی چون جایزه او. هنری و اسکار شده است. از بهترین کتاب های وودی آلن می توان به عناوینی چون «حباب معلق» و «مرگ در می‌زند» اشاره کرد.