هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

شما اینجا هستید: خانه » معرفی کتاب » چهار میثاق »
۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ بهمن

کتاب صوتی چهار میثاق از باور های سرخپوستی دون میگوئل روئیز نشات می گیرد و به نوعی ساده شده ی آموزه های سرخپوستان تولتِک است و چهار باوری که انسان ها را محدود می کند، شادی ها را می ربایند و رنج غیرضروری ایجاد می کنند را آشکار می سازد.

هنرستان رشته کامپیوتر معرفی کتاب

کتاب چهار میثاق (The four agreements) تا چندین سال پس از انتشارش، در لیست پر فروش ترین کتاب های نیویورک تایمز قرار داشت. این اثر رمز مهمی را فاش می کند، که به سرعت می تواند زندگی ما را به تجربه ی نو و تازه ای از آزادی، شادی واقعی و عشق تبدیل کند.

قابل توجه هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر و هنرجویان هنرستان رشته حسابداری با معرفی کتاب (چهار میثاق) با شما هستیم.

دون میگوئل روئیز (Don Miguel Ruiz) از سرخ پوستان آمریکای مرکزی و اهل مکزیک، عقیده دارد که انسان ها نباید نسبت به خودشان خشم، قضاوت و سرزنش داشته باشند. آن ها باید با خود در صلح باشند. او این موضوعات را در چهار قاعده ساده و جامع خلاصه کرده و در این کتاب هر یک را جداگانه توضیح می دهد. او منبع اعتقادات و تفکرات خود را در این اثر نشان می دهد و ما را از شادی و ایجاد درد و رنج بی نیاز می کند.

اولین میثاق این اثر به شما می گوید که با کلام خود گناه نکنید زیرا جادوی سیاه کلام می تواند همچون زهری کام و روان شنونده را تلخ کند و این جادو تمام عمر همراه او خواهد بود و زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد. مثل مادری که خسته است و به دخترش تشر می زند که چه صدای بدی داری، آواز نخوان! و همین موجب می شود دخترک در تمام طول زندگی اش از ابراز وجود در این زمینه دوری کند. این نگاهِ تولتک ها بسیار به آموزه های کارل گوستاو یونگ نزدیک است. میثاق های دیگر هم از همین میثاق اول نشات می گیرند، اگر میثاق اول را بتوان به خوبی درک و در زندگی عملی کرد، تغییرات را به وضوح می توان دید.

میثاق دوم از چهار میثاق به شما می گوید که هیچ چیز را به خود نگیرید!، این میثاق مانند سپری است که از شما در برابر جادوی سیاه کلام دیگران مراقبت می کند. مانند همان مثال قبلی که اگر دخترک حرف مادرش را به خود نمی گرفت، زهر کلام او زندگی اش را تحت تاثیر قرار نمی داد و خواندن را برای خود محدود نمی کرد.

میثاق سوم از چهار میثاق به شما می گوید که تصورات باطل نکنید؛ این میثاق در رابطه با باور درونی ای است که هر یک از ما در افکار خود می پذیریم و زندگی را بر پایه ی آن ها مدیریت می کنیم.

میثاق چهارم نیز درباره ی این است که همیشه بیش ترین تلاش تان را بکنید. این اثر نقشه ی راهی به سوی روشنایی و آزادی است. کتابی الهام بخش که دربردارنده ی درس های بزرگ زیادی است.

جملات برگزیده کتاب صوتی چهار میثاق:

- خود حقیقی ما، عشق خالص و نور خالص است.
- کتاب قانون حتی اگر غلط باشد به شما احساس امنیت می دهد.
- انسان هایی که پیش از ما زیسته اند به ما می آموزند که چگونه به شیوه ی جامعه رویا ببینیم.
- انسان ها در برابر زندگی مقاومت می کنند. زنده بودن بزرگترین ترسی است که انسان ها دارند.
- در رویای سیاره، رنج کشیدن بشر، زندگی در ترس و ایجاد فاجعه های عاطفی، همه امری عادی به شمار می آید.
- ما در جست و جوی ابدی برای حقیقت هستیم چون تنها دروغ هایی را که در ذهن خود ذخیره کرده ایم، باور داریم.
- موجودات بشری به طور پایان ناپذیری خود را تنبیه می کنند، به این دلیل که آنچه گمان می کنند باید باشند، نیستند.
- در روند اهلی شدن انسان ها، اطلاعاتی که از رویای برونی می آید به رویای درونی انتقال می یابد و نظام باورهای ما را می آفریند.
- آتش محصول عواطفی است که از ترس ناشی می شوند. ما هرگاه احساساتی مثل خشم، حسادت، حسرت یا نفرت را تجربه می کنیم، می بینیم که آتشی در درونمان می سوزد. ما در رویای دوزخ زندگی می کنیم.

هنرستان کمال دانش در رشته کامپیوتر و رشته حسابداری با بهترین کادر تدریس هر ساله رتبه قابل قبولی در کنکور را دارد.

در بخشی از کتاب صوتی چهار توافق می شنویم:

سومین توافق این است که فرض نکنید. ما تمایل داریم درباره ی هر چیزی فرضیاتی داشته باشیم. اشکال کار در این است که آن وقت تصور می کنیم فرضیات ما حقیقت دارند و حاضریم قسم بخوریم که واقعیت دارند. ما درباره ی اعمال و افکار دیگران فرض می کنیم، بعد آن ها را به خودمان می گیریم و بعد آن ها را سرزنش می کنیم و بر آن اساس، با سم پاشی احساسی توسط کلمات، واکنش نشان می دهیم. به همین خاطر است که هر وقت فرض می کنیم، داریم دنبال دردسر می گردیم. ما فرض می کنیم، برایمان سوء تفاهم می شود، آن را به خود می گیریم و نتیجه این می شود که از «هیچی»، یک مصیبت عظما درست می کنیم.

همه ی غصه ها و ناگواری هایی که در زندگی داشته اید، ریشه اش در این بوده که فرض کرده اید و بعد به خود گرفته اید. یک لحظه وقت بگذارید و به واقعیت این وضعیت فکر کنید. همه ی جنگی که بر سر کنترل کردن یکدیگر میان آدم ها در می گیرد، به واسطه ی فرض کردن و به خود گرفتن است. کل خواب جهنم ما بر همین مبناست.

ما با فرض کردن و به خود گرفتن، یک دنیا زهر احساسی ایجاد می کنیم. چون معمولاً درباره ی فرضیاتمان غیبت می کنیم. یادتان باشد، در خواب جهنم، ما به وسیله ی غیبت کردن با هم رابطه برقرار می کنیم و به هم زهر منتقل می کنیم. چون می ترسیم همه چیز واضح و معلوم شود، فرض می کنیم و باورمان می شود که فرضمان درست است. بعد، از فرضیاتمان دفاع می کنیم و سعی می کنیم دیگری را مقصر جلوه دهیم. همیشه پرسیدن، بهتر از فرض کردن است، چون فرض کردن ما را آماده ی آزار دیدن می کند.

منبع: کتابراه

           کمال‌گرایی در میان جوانان به شدت افزایش یافته است، اما کارشناسان می‌گویند روش‌هایی برای اجتناب از آن وجود دارد.
           اما چگونه؟​ اندکی دقت در تمام هنرهای ایرانی نشان دهنده این موضوع است که هنر درمانی تنها به چند رشته هنری محدود نمی شود و شاید بسیاری از هنرها امکان درمان بیماری های روحی و روانی را برای بیماران فراهم کنند.
           والدین نباید در تربیت کودک خود نگران حرف مردم باشند. قربانی کردن فرزندتان بخاطر دیگران، شخصیت و آینده کودک شما را تخریب می کند. برای داشتن کودکی مستقل و قدرتمند در آینده باید از همین امروز دست به کار شوید زیرا نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد.
           داشتن شجاعت برای هر فردی مهم و حائز اهمیت است و اغلب والدین علاقه مند هستند که کودکی شجاع و جسور داشته باشند، روش های مناسبی برای تربیت کودک شجاع وجود دارد.
           ما آدما خیلی وقتا به این فکر می‌کنیم که چه کاری انجام بدیم تا حال آدم‌های دیگه رو بهتر کنیم و اثرات مثبت کار نیکمون رو توی زندگی خودمون هم احساس کنیم.