هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

۱۳۹۷ يکشنبه ۱۲ اسفند

قابل توجه هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر، پیشرفت فناوری و تکنولوژی نیاز به متخصصین در این زمینه را ایجاد کرده است. در نتیجه فرصت های کاری برای این متخصصین هر روز بیشتر می شود. وجود دو رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در دانشگاه ها باعث سردرگمی داوطلبان و گاهی باعث ایجاد تردید در انتخاب رشته می شود. به همین دلیل اطلاع از تفاوت بازار کار ارشد مهندسی آی تی و کامپیوتر به داوطلبان کمک می کند تا فرصت های شغلی مرتبط با این دو رشته را شناسایی کرده و بتوانند با توجه به آینده شغلی و مقایسه ی لیست مشاغل هر کدام از آن ها تصمیم گیری کنند. البته علاقه و استعداد افراد در زمینه انتخاب رشته و گرایش همیشه حرف اول را می زند. تناسب بین علاقه و رشته تحصیلی باعث می شود که افراد هم در شغل و زمینه کاری خود موفق باشند و هم نیاز جامعه در رابطه با تربیت متخصصین دارای مهارت و انگیزه کافی، تامین شود. همه می دانیم یکی از اصلی ترین مشکلات کشور ما این است که افراد زیادی در جای خودشان قرار نگرفته اند.

باید شغلی را انتخاب نمایید که با استعداد، ارزش ها و علایق شما تناسب داشته باشد. عدم علاقه به رشته تحصیلی باعث سرخوردگی در طول تحصیل و آینده کاری شما می شود.

بهتر است هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر برای درک بهتر فرق بین مهندسی آی تی با مهندسی کامپیوتر، با لیست دروس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر آشنا شوند و اطلاعات تکمیلی را از مشاوران تخصصی و با تجربه سوال کنند.

رشته مهندسی کامپیوتر (Computer Engineering) و فناوری اطلاعات (Information Technology) به دلیل شباهت هایی که با هم دارند، گاهی وقت ها در نظر عموم یکی تلقی می شوند. هرچند شباهت های این دو رشته، چه در دروس دوره ی کارشناسی و چه در بازار کار زیاد است، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. این تفاوت ها بعد از دوره ی کارشناسی ارشد بیشتر هم می شود. در ادامه تلاش می کنیم با معرفی کلی بازار کار گرایش های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر، این تفاوت ها را پیدا کنیم.

دروسی که در برنامه درسی رشته کامپیوتر وجود دارد، این رشته را بیشتر به ریاضیات و تئوری کامپیوتر نزدیک می کند. فارغ التحصیلان این رشته معمولا به عنوان برنامه نویس برای ایجاد و توسعه سیستم های نرم افزاری و یا به عنوان کارشناس سخت افزار برای توسعه و عیب یابی سیستم های سخت افزاری شروع به کار می کنند. همچنان ایجاد و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و یافتن بستر مناسب برای انتقال اطلاعات در شبکه ها می تواند به عنوان یک زمینه کاری برای یک مهندس کامپیوتر در نظر گرفته شود. کارشناسان ارشد این رشته با توجه به گرایش خود می توانند در حوزه های تخصصی تر کار کنند.

رشته کامپیوتر حسابداری معماری انیمیشن (پویا نمایی) گرافیک

بازار کار ارشد مهندسی نرم افزار
در این قسمت به بازار کار گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر که یکی از گرایش های پرطرفدار در این رشته است می پردازیم. در دوره ارشد مهندسی نرم افزار مباحث پیشرفته کامپیوتر آموزش می شوند. یک کارشناس ارشد نرم افزار می تواند به توسعه و پیاده سازی سیستم های نرم افزاری بپردازد و یا در بهینه سازی بانک های اطلاعاتی موثر باشد. همچنین به دلیل وجود چالش های داغ در دنیای نرم افزار گاهی فارغ التحصیلان این گرایش به عنوان پژوهشگر مسیر خود را ادامه می دهند.

بازار کار ارشد هوش مصنوعی
در بازار کار گرایش هوش مصنوعی، دانشجویان در ایجاد و بهینه سازی سیستم های هوشمند و خودکار و ساخت ربات ها مهارت کسب می کنند. همچنین موضوع های بروز تحقیقاتی در این گرایش بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار می گیرد.

بازار کار ارشد شبکه های کامپیوتری
گرایش شبکه های کامپیوتری، همان طور که از نامش پیدا است، مربوط به بستر شبکه و تکنولوژی انتقال اطلاعات است. بنابراین از کارشناسان این گرایش انتظار می رود توانایی ایجاد، نگهداری و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را داشته باشند. همچنین بخش عمده ای از شبکه مربوط به حوزه مخابرات می شود.

بازار کار ارشد رایانش امن
از فارغ التحصیلان گرایش رایانش امن میتوان انتظار داشت به عنوان مسئول و یا مشاور امنیتی به یاری سازمان ها بیایند و به امنیت داده ها چه در نگهداری و چه در انتقال کمک کنند. دروسی که برای این گرایش در دانشگاه در نظر گرفته شده به درک دانشجو از تئوری امنیت می افزاید.

بازار کار ارشد معماری کامپیوتر
در بازار کار گرایش معماری کامپیوتر، الکترونیک و مخابرات به کمک می آیند تا یک کارشناس ارشد معماری کامپیوتر، بتواند صنعت کامپیوتر را با تولید و بهبود سخت افزار، توسعه بخشد. 

بازار کار ارشد مهندسی آی تی (فناوری اطلاعات)
در این قسمت به بازار کار گرایش های ارشد مهندسی آی تی (فناوری اطلاعات) که عبارتند از: گرایش های تجارت الکترونیک، سیستم های چند رسانه ای، معماری سازمانی، فناوری اطلاعات پزشکی و سامانه های شبکه ای می پردازیم.

از طرفی برنامه درسی مهندسی فناوری اطلاعات این رشته را از این جهت متمایز میکند که فارغ التحصیلان آن  بیشتر به ایجاد، تحلیل و پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی می پردازند. این یعنی در فناوری اطلاعات هدف، توسعه تکنولوژی و علم تئوری کامپیوتر نیست بلکه آی تی به کامپیوتر به عنوان یک ابزار نگاه می کند. مهندسی فناوری اطلاعات باید بتواند از ابزار شبکه و کامپیوتر برای توسعه مشاغل استفاده کند.

بازار کار ارشد تجارت الکترونیک
بازار کار گرایش تجارت الکترونیک در شرکت های ارائه دهنده خدمات الکترونیک می باشد و فارغ التحصیلان در این شرکت ها به تولید، توسعه و پشتیبانی سایت های تجاری می پردازند.

بازار کار ارشد سیستم های چند رسانه ای 
در مورد بازار کار گرایش سیستم های چندرسانه ای می توان گفت، هدف کلی آن ارتقای سیستم های چندرسانه ای از جهت کیفیت و تاثیرگذاری محتوای مولتی مدیا و انتقال داده ی چندرسانه ای در شبکه ها است.

بازار کار ارشد معماری سازمانی
فارغ التحصیلان گرایش معماری سازمانی می توانند به عنوان مشاور در سازمان ها شروع به کار کنند و به ارتقاء سازمان ها و سیستم های اطلاعاتی کمک کنند.

بازار کار ارشد فناوری اطلاعات پزشکی 
بازار کار ارشد فناوری اطلاعات پزشکی با هدف تولید سخت افزارها و نرم افزارهای پزشکی و درمانی و یا تحلیل داده های پزشکی، دانشجویان را آماده میکند تا بتوانند در این حوزه به عنوان متخصص فعالیت کنند. در گرایش سامانه های شبکه ای دانشجو با چالش های فعلی دنیای شبکه درگیر می شود و پژوهشگران این گرایش به حل این چالش ها و بهینه سازی بستر شبکه می پردازند. بنابراین از یک فارغ التحصیل سامانه های شبکه ای انتظار می رود، بتواند به یاری سازمان هایی که از شبکه بهره می گیرند، بیاید و ابزار های مناسبی را برای بهبود آن ها ارائه دهد. با وجود این تفاوت ها در زمینه ی کاری این دو رشته، معمولا شرکت ها برای جذب نیرو بیشتر به مهارت های فرد توجه می کنند. مهارت هایی مانند برنامه نویسی (سیستمی یا وب)، آشنایی با سیستم های اطلاعاتی، آشنایی با شبکه های کامپیوتری و همچنین روحیه کار گروهی در هر دو رشته اهمیت بالایی دارد.

منبع: سه گام

           اما چگونه؟​ اندکی دقت در تمام هنرهای ایرانی نشان دهنده این موضوع است که هنر درمانی تنها به چند رشته هنری محدود نمی شود و شاید بسیاری از هنرها امکان درمان بیماری های روحی و روانی را برای بیماران فراهم کنند.
           والدین نباید در تربیت کودک خود نگران حرف مردم باشند. قربانی کردن فرزندتان بخاطر دیگران، شخصیت و آینده کودک شما را تخریب می کند. برای داشتن کودکی مستقل و قدرتمند در آینده باید از همین امروز دست به کار شوید زیرا نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد.
           داشتن شجاعت برای هر فردی مهم و حائز اهمیت است و اغلب والدین علاقه مند هستند که کودکی شجاع و جسور داشته باشند، روش های مناسبی برای تربیت کودک شجاع وجود دارد.
           ما آدما خیلی وقتا به این فکر می‌کنیم که چه کاری انجام بدیم تا حال آدم‌های دیگه رو بهتر کنیم و اثرات مثبت کار نیکمون رو توی زندگی خودمون هم احساس کنیم.
           وودی آلن یکی از بهترین نویسندگان و کارگردانان آثار طنز در زمانه معاصر است. او با فیلم ها و نمایشنامه های خود برنده جوایز معتبر مختلفی چون جایزه او. هنری و اسکار شده است. از بهترین کتاب های وودی آلن می توان به عناوینی چون «حباب معلق» و «مرگ در می‌زند» اشاره کرد.